lørdag 12. mars 2011

Don't be a drag, just be a queen

Forrige helg var langhelg, med bank holiday og skolefri på mandag. Så sammen med Atiyeh og hennes amigo americano Nathan dro vi søndag på karneval i Sitges. Avtalen med Atiyeh var at vi skulle møtes på metroen ved leiligheten vår kl to og ikke seinere enn to. Da hadde vi allerede fått det utsatt en time, vel vitende om at søndagsmorgener er vi usedvanlig treige, selv til oss å være.
Som dere vet begynte femmila kl 13 på søndag, og uansett hvor fort Pettern gikk, så kom han jo ikke til å klare å komme i mål til kl 14. Derfor var vi litt smågrinete for at vi måtte dra så tidlig. Det skulle ta to timer før vi var på toget til Sitges. Og det tar ikke to timer å komme seg fra Gracia til Sants Estació... Men med Atiyeh som guide gjorde det det. Jenta er fantastisk morsom å være sammen med, men guideegenskapene hennes er ikke helt på topp. Hun hadde staket ut en metrorute som omtrent gikk rundt byen, for så å ende opp på et metrostopp noen kvartaler bortenfor der vi startet. Til slutt tok vi taxi til togstasjonen. Så vi hadde hatt plenty av tid til det, men vi fikk ikke sett at Pettern og de andre norske gutta gikk i mål foran de fleste andre. Gjøkke no' det når man er på vei til Sitges i et tog fullpakket med engler, demoner, gigantiske babyer og ulike kattedyr.

Atiyeh følte seg ille til mote for å ha dratt oss rundt byen til ingen nytte, men hun ble likevel fratatt guiderollen for resten av turen. Vi hentet frem spanskkunnskapene og konsulterte med lokalkjente for å finne hotellet vårt. Etter et par bom bestemte vi oss for å gå inn på et annet hotell for å spørre om veien. Enstjerners som sådan. Og mannen i resepsjonen var en pirat. Ikke utkledt som en, men i væremåte og utseende. "Vet du hvordan vi kommer oss til Paseo Maritimo?" spurte vi. Hvorpå han skriblet noe på en lapp, pekte, skulte på oss med et øye og hveste frem "Cincuenta"... Vi fant frem på egenhånd etter det.

Superdupert hotell forresten. Vi hadde reservert en leilighet med utsikt over golfbanen og fikk med oss solnedgangen før vi kom oss ut for å karnevale (som burde være et verb, hvis det ikke allerede er det). Resepsjonisten var tysk, og mens vi ventet på at taxien vår skulle komme, pekte hun på Øystein og sa med utpreget tysk aksent; "Ai kutt bi jår måtter, turn haround". Øystein er jo en snill gutt, så han gjorde som han ble bedt om. Det viste seg at hun bare ville sjekke om vi hadde verdisaker synlig på oss, og så ba hun oss om å være obs på lommetyver. Snille tyske damen altså.

Også var det karneval:

Buekorps i Bergen - ta lærdom:

Dagen derpå bestemte vi oss for å gjøre dagen til stuepiken litt morsomere.

Gledelig nytt forresten: vi er ikke hjemløse når vi kommer tilbake fra vår lille Spaniaturné. I går kikket på en leilighet som utleiemegler Pedro fant til oss, og tok den på stedet. Verdens koseligste dame og hennes 18 år gamle sønn leier ut en leilighet de har på toppen av sin egen leilighet (så rart det enn høres ut, det er sånn det fungerer). Krav; at vi vanner marijuanaplanten til sønnen, for han ville så gjerne så en marijuanaplante på verandaen, og den er bare tilgjengelig fra vår leilighet. Liberalt der altså. Damen er kunstner og maler helt fantastiske bilder. En hel haug av dem står i leiligheten vi skal leie, og damen sa at vi gjerne kunne male et bilde sammen med henne. Gleder meg til å flytte dit, og gleder meg til å reise til Sevilla og Madrid. Vi reiser på torsdag, og hadde vår siste språkskoledag (for nå) i går fredag. Så i helga og neste uke må det gjøres en innsats på studiefronten igjen. Det har blitt litt forsømt mens vi har gått på språkkurs. Men det blir ikke stort bedre når vi kommer tilbake, for vi har meldt oss på tre nye uker med språkkurs fra den 28. mars. Vi har ikke lært nok.