lørdag 22. januar 2011

Nytt fra syden. Og når blir det egentlig varmt her?


Siden det var lørdag var planen å sove litt lengre. I stedet for å stå opp halv tolv vurderte vi å slumre til tolv... Men det sørget internettmannen for at ikke ble noe av. Vi skvetter begge ganske godt hver gang det ringer på døra her, og velger som regel å ikke åpne. Denne gangen var vi advart om at det innen 48 timer ville komme noen og fikse internettet, så da var det bare å hoppe i klærne og late som vi var kjempevåkne da vi slapp fyren inn. Han snakket ikke engelsk, noe jeg synes er litt merkelig. For i mitt hode må alle som driver med IT kunne i alle fall litt engelsk. Men ikke her. Så vi må vel skynde oss litt med spansklæringa vår.  Etter tre kvarter med feilsøking (antar jeg, kanskje han spilte Angry Birds på telefonen sin, selv om jeg personlig heller ville spilt Cut the Rope), var internettet endelig trådløst – bare halvveis ut i oppholdet vårt i denne leiligheten.

Tidligere i uka har vi brukt timevis med å leite etter mulige leiligheter på nettet. Erfaringen så langt er at utleiefirmaer med utlendinger ansatt ( briter som regel) svarer på mail og ringer tilbake. De innfødte gjør det ikke. Så da vi i går satte leilighetsjakta ut i livet på ordentlig var det selvfølgelig med en innflytter i byen. ( Som kunne bekrefte inntrykket av en heller dårlige arbeidsmoral blant spanske meglere. Mulig det er litt vel generaliserende. Til mitt forsvar har vi leid ut leiligheta vår til utlendinger – så vi synes de burde være åpne for det her også. Eventuelt burde de bli mer interessert i å  få leid ut leiligheter sånn generelt. Siden de er i den bransjen.) Ei svært hyggelig jente fra Manchester/ Portugal med 10 år i Barcelona på baken tok oss med på to visninger, uten at det ga det store resultatet. Den første vi så på var en koselig leilighet i Barceloneta. Koselig mest som eiendomsmeglerbegrep, dvs. liten. Den andre lå i Raval, i nærheten av det nye kunstmuseet, Macba, og var tidligere boligen til en eller anna fryktelig kjent skatedude. Problemet med den var totalt mangel på dagslys. Den lå i planta baja, norsk første etasje. Etasjesystemet her er forresten helt merkelig. Vi skal på visning på ei leilighet som ligger i spansk 5. etasje på mandag. Spansk 5. etasje uten heis. Det vil si norsk 8. etasje uten heis. Hvis vi tar den kommer vi til å bli fit ( Sett mye The Inbetweeners i det siste). Passer uansett godt at det kommer en armé med sterke norske gutter på besøk akkurat når vi skal flytte.

Sliten etter alt vi fikk utrettet i går (som var de to visningene beskrevet over) ble dagen i dag ganske rolig. Jeg fikk klokket inn to timer pensumlesing (med litt godvilje, mulig det var mer halvannen hvis man runder av til nærmeste halve time, but who's counting?).  Så var det igjen tid for Camp Nou. Og det var kaldt kan du tro! Så kaldt at vi leide sitteunderlag. Så kaldt at det ble kommentert rundt oss; "¿Es muy frío no?! Så kaldt at tynsetingen bytta ut sommerjakka med den som er litt tykkere, selv om det er finjakka og det visstnok ikke passer seg helt på kamp. Så kaldt at mange av spanjolene dekket til ansiktene for å beskytte huden mot den bitende, ene kuldegraden. Resultatet ble forresten 3-0. Og de spilte mot Racing.


Gårsdagen bar med seg triste nyheter fra Tynset. Fine, herlige Eikgutten har blitt veldig syk. Vi tenker på han og på Anne.



3 kommentarer:

  1. For en fin hund! Jeg tenker også på han.

    SvarSlett
  2. Jeg har forresten også prøvd dette mye omtalte Angry Birds. Jeg ble ikke videre imponert. Jeg heier på Cut the rope, selv om jeg aldri har prøvd det. Og gleder meg til jeg kan spille super mario på min mobil! Jeg tror forresten Øystein bare lot som han fiksa. Den luringen.

    SvarSlett
  3. Ja, kjempeskjønn hund! Og veldig morsom.

    SvarSlett